Donem resposta als reptes del món actual
Plaça de la Font dels Àlbers, s/n - 08182 Sant Feliu de Codines
938 661 127
La publicació de l’informe PISA ha mostrat una davallada del nivell de l’alumnat català pel que fa a les proves de matemàtiques, ciències i comprensió lectora. Però aquest mateix informe també ofereix altres interpretacions si es mira de forma detallada per tipologia de centre.
La valoració dels resultats, que han fet mitjans de comunicació, administracions i societat en general, són negatius per al nostre país, i és clar que en el concret d’aquestes proves hem d’esperar molt més del nostre sistema educatiu. El propòsit de millora ha de ser un compromís de tots els qui hi estem implicats.
Des de l’escola FEDAC volem fer unes puntualitzacions:
El sistema educatiu català té una característica que el fa molt especial, i és la singularitat de la seva estructura. A Catalunya, el 33% del sistema educatiu recau en escoles d’iniciativa social, que es van integrar en el Sistema Educatiu de Catalunya en règim de concert educatiu. I els resultats d’aquestes escoles (concertades i privades) en l’informe PISA van molt per sobre, representant uns resultats dos cursos per endavant dins el sistema educatiu, superant amb escreix la mitjana de Catalunya i de tota l’OCDE.
De mitjana, a la UE hi ha una diferència de 21 punts a les proves PISA a favor dels alumnes de centres d’iniciativa social en els resultats bruts, mentre que al conjunt de l’OCDE això s’enfila fins als 27 punts.
A l’estat espanyol la diferència és de 33 punts -fent la mitjana entre matemàtiques, ciències i comprensió lectora- i a Catalunya la xifra s’eleva fins als 37 punts. Per entendre aquest número, cal aclarir que l’informe PISA calcula que 40 punts equivalen a l’aprenentatge d’un curs escolar. Així, d’aquesta realitat es desprèn que els alumnes catalans dels centres públics tenen un retard de gairebé un curs sencer respecte al coneixement dels instituts d’iniciativa social.
Creiem que aquesta és una oportunitat per demostrar el valor afegit de les nostres escoles. Els resultats millors són fruit de docents implicats i que han cregut des de sempre en una educació competencial vinculada al rigor i al treball, de comunitats educatives estables i projectes consolidats, i d’una atenció especial pel bon clima de treball a l’aula, tot plegat amb una dedicació molt intensa per part dels professionals.
I una darrera reflexió, com diu el director general de FEDAC, Modest Jou, en una entrevista: “L’Informe PISA no serveix per avaluar el perfil de persona integral que volem com a país”.
I és que a les nostres escoles, els alumnes busquem quelcom més que uns resultats acadèmics, que tot i la seva importància pel seu desenvolupament, mai són tan determinants com fer valdre la persona, la descoberta del seu talent, la recerca del sentit i la plena integració en una societat democràtica, ecosostenible i molt més justa.
Sabem que tenim coses que encara no fem prou bé, i celebrem els molts èxits que tenim, però mai deixarem d’aprendre per continuar millorant.
Gràcies per confiar en el nostre projecte.
25 escoles a Catalunya amb un projecte transformador, compromès i il·lusionant: #avuixdemà
© 2021 Escoles FEDAC | Tots els drets reservats - Avís legal - Política de privadesa - Política de cookies - Design by Creaescola